pondelok 4. februára 2013

První krůček se Zaklínačem


  Město hořelo. Každý, jenž je nadšencem do Sapkowského tvorby, nepochybně musí tuto úvodní větu, prvního románu ságy o Zaklínači, dobře znát. I zde je vidět, jakým zkušeným autorem král polské fantasy je. První věta by totiž, podle mne, měla ve čtenáři vyvolat podnět zájmu, a také nezbytné otázky, díky nimž se s nadšením a očekáváním vrhne na další řádky. V tomto díle, s názvem Krev elfů, jsem takovýto pocit měl; proč hořelo? Co se v něm událo? Kdo jej zapálil? Bylo snad napadeno nějakým nečekaným nepřítelem? Jak jsou na tom obyvatelé? ...
  Ihned na začátku celé knihy mě vyvedlo z míry psaní v přítomném čase. Jak jsem avšak o několik stran dále zjistil, jednalo se jen o vyobrazení snu Ciri, dědičky trůny Cintry, jenž byla po boku samotného zaklínače Geralta z Rivie. Očekával jsem, že onen Geralt bude hlavní postavou příběhu. Po dočtení knihy jsem to však shledal omylem. Ústřední postavou byla z větší části již zmiňovaná Ciri. Ta byla nositelem těžkého osudu. Její rodné město bylo vybito a násilně obsazeno Nilfgaarďany. Rodina, přátelé, známí - všichni byli mrtvi. Jejím jediným štěstím byl Geralt. Ten ji vzal pod svá křídla a později ji dokonce dal do výcviku na Hradiště Zaklínačů, Kaer Morhen.
  Celý příběh obsahuje několik dějových linií - delší, i ty kratší. Očekávaně, v knize se objevily i jiné postavy. Těmi výraznějšími byly veršotepec Marigold a dvě čarodějky Triss Ranuncul a Yennefer. S každou z postav se pojilo nějaké dobrodružství. Mně osobně se líbila část s Marigoldem. Byl mi blízký a sympatický.
  Dále bych chtěl podotknout, že dialogy Sapkowského byly výjimečně poutavé.

  Zaklínač, jako takový, byl pro mě donedávna velkou neznámou. Neměl jsem absolutně žádné ponětí, o co a koho se jedná. První bližší kontakt proběhl při vypůjčení si originální počítačové hry. Obálka vypadala naprosto úžasně a probudila ve mně okamžitý zájem a naději na nevídané dobrodružství. Nebudu přehánět, když napíšu, že úvodní "enter" video bylo zcela úchvatné; zvuk, grafika, myšlenka a hlavně samotné ztvárnění Geralta. (Nicméně, přes úvodní nudnou pozici na Kaer Morhen jsem se nepřenesl)
  Několik týdnů na to jsem v odpoledních hodinách nezaujatě projížděl knižní bazar na jedné nejmenované webové stránce. Pokud si dobře vzpomínám, výběr byl zcela podprůměrný. (Ano, nyní přijde onen zvrat.) Následovalo několik líných posunutí stránky směrem dolů a z nenadání mi do očí udeřil titulek, ve kterém stálo; Krev elfů - A. Sapkowski. (Spisovatele jsem si pamatoval z krátkého "infa" na zadní straně obalu z hry.) S pozvednutým obočím jsem odkaz otevřel. Popis vypadal příznivě a cena byla téměř symbolická. Mimo to tam stálo, že se jedná o první román o Zaklínači. S úsměvem na tváři jsem zajásal, nad ničím neváhal a kniha během pár dnů byla v mých rukou.
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára